EQUATORIAL GUINEA WHIPS GABON. LA GUINÉE ÉQUATORALE FOUETTE LE GABON.

The road from Bata to Niefang
Route Bata-Niefang
(Photo : EG Government)




Port-Gentil-Omboué road
Route Port-Gentil-Omboué
(Photo : COCOM)



English version

In our neighborhood, in Equatorial Guinea, the Chinese company China Wuyi Co. Ltd., delivered in 2013, under the supervision of the World Bank, the 1x2 highway between Bata and Niefang, 30 kilometers long, for the price tag of 95 million dollars or $ 4.75 billion CFA francs (including bridges and lighting). For this road, the Equatorial Guinean State has spent about 158 million CFA francs per kilometer (these figures can be verified at: china.aiddata.org)

In Gabon, for the construction of the road that would link Port-Gentil to Omboué (still ongoing), the estimate is 359 billion CFA francs for a 94 km 1x2 road (source ANGT); about 4 billion CFA francs per kilometer of 1x2 road, which is within the Gabonese average since in a previous post, we found the 2x2 kilometer of road in Gabon to cost about 10 billion.

In conclusion, for a similar kilometer of road, Gabon pays 25 times more than Equatorial Guinea.

Why the difference?



Version française

En Guinée-Equatoriale voisine, la société chinoise China Wuyi Co., Ltd., a livré en 2013, sous la supervision de la banque mondiale, la route 1x2 entre Bata et Niefang, longue de 30 kilomètres, au prix de 9,5 millions de dollars, soit 4,75 milliards de francs CFA (y compris les ponts et les éclairages). Pour cette route, l’Etat équato-guinéen aura déboursé environ 158 millions de francs CFA par kilomètre (ces chiffres peuvent être vérifiés sur china.aiddata.org)

Au Gabon, pour la construction de la route devant relier Port-Gentil à Omboué (encore en projet), le devis est de 359 milliards de francs CFA pour une route 1x2 de 94 km (source ANGT) ; soit environ 4 milliards de francs CFA le kilomètre de route 1x2, ce qui est dans la moyenne gabonaise puisque dans un billet précédent, nous situons le kilomètre de route 2x2 au Gabon à environ 10 milliards.

En conclusion, pour le kilomètre de route similaire, le Gabon paie 25 fois plus cher que la Guinée-Equatoriale.

Pourquoi cette différence ?

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